Pàgina d'inici > Uncategorized > Dignitat educativa

Dignitat educativa

L’acció educativa no és pot reduir a un simple procés tècnic d’aplicació d’unes metodologies d’aprenentatge.

L’experiència personal d’alumne, que qualsevol de nosaltres podem tenir, de ben segur que està farcida de records positius, i també negatius, que tenen a veure amb la percepció que teníem de la consideració que ens mostraven els nostres professors, i també dels propis entorns físics on estudiàvem.

Aquestes percepcions personals d’índole clarament subjectiva han estat sempre per sobra de la vivència de les tècniques metodològiques que han utilitzat els mestres que hem tingut. Apreciem els professors que se saben explicar bé, i detectem amb facilitat a qui es fa un embolic, qui dubta en excés, o qui no sap mantenir l’autoritat. I tenim un gran record d’aquells professors que han sabut combinar l’estima pels seus alumnes amb la seva capacitat d’estimular l’aprenentatge.

La primera predisposició per aprendre té un vincle estret amb la percepció de dignitat pròpia i de l’espai on aprenem. Encara que no sigui una reacció automàtica, podem afirmar que si no som capaços d’educar afavorint relaciones personals i espais dignes, no estem creant les condiciones de possibilitat perquè els alumnes valorin i es predisposin a l’aprenentatge.

I aquesta afirmació és especialment rellevant en entorns de major vulnerabilitat.

Sovint pensem que els models educatius ens portaran a trobar les millors pràctiques i els millors resultats d’aprenentatge. Per contra, l’experiència pràctica de molts projectes educatius d’èxit ha començat per disposar de claredat i atreviment en el concepte que tenien darrere de les apostes metodològiques que van escollir. O sigui en el marc mental educatiu que ha impulsat la seva acció.

Clarificar el concepte educatiu, que alimenta les nostres creences pedagògiques, és la primera tasca que un equip de professors ha de treballar abans de posar un peu a l’aula.

En aquest cas no és pertinent la semblança amb la famosa expressió de què és abans l’ou o la gallina?. El concepte educatiu que nia en les nostres concepcions d’educadors determina l’orientació i el sentit del propòsit del model educatiu que desenvoluparem.

I la primera idea clara que hauria d’estar darrere de qualsevol projecte és la dignitat educativa. Una dignitat que té a veure amb les relacions interpersonals entre educadors, educadors i alumnes, i entre els propis alumnes. I una dignitat que té a veure amb uns espais que simbolitzin la importància que donem al lloc on aprenem.

En el nostre imaginari estan les imatges dels espais on vàrem estudiar a l’escola, també en alguns casos a la universitat o a algun centre de formació professional. I si hem tingut l’experiència de ser educador o alumne d’un centre penitenciari, encara tindrem més fixada la relació estreta entre el context en que hem ensenyat i l’espai que ocupàvem.

Dignitat no és sinònim de luxe ni d’esnobisme. La dignitat educativa de les relacions personals i dels espais tenen a veure amb la consideració ideològica del que creiem que ha de passar en el procés educatiu. Tot el que ens envolta parla de la consideració que tenim sobre el que anem a fer. Així, una església, el domicili familiar, la nostra taula de despatx, o el lloc on anem a reflexionar o a compartir converses transcendents mostren el valor que donem al contingut del que fem a través del continent on ho fem.

L’escola ha de ser un lloc on es dignifiquin les relacions personals. Per això hem de donar prioritat als espais on s’eduquen els sectors més vulnerables, els joves amb major dificultat de seguir en itineraris educatius i d’aprenentatge. No s’hi val allò de qualsevol educador o qualsevol lloc es bo per aprendre.

Dignificant les relacions personals i els espais estem donant oportunitats reals de reconduir itineraris personals que estaven abocats al fracàs.
(publicat a FocNou nº479. Juny-Agost 2017)

Anuncis
Categories:Uncategorized
  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: